شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های برش لیزر و برش پلاسما، در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی کنید. این دو دستگاه ویژگی‌های مشابهی با یکدیگر دارند، اما تفاوت‌هایی بین این دو فرآیند برش نیز وجود دارد. آشنایی با تفاوت برش پلاسما و لیزر اهمیت بسیاری دارد، زیرا قبل از انتخاب هر کدام از این روش‌ها باید با خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها و نیز کاربردشان آشنا شوید، تا بتوانید یک روش متناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید.
در این مقاله قصد داریم توضیحاتی درباره‌ی برش پلاسما و برش لیزر و نیز تفاوت برش پلاسما و لیزر را توضیح دهیم.

برش پلاسما

در ابتدا لازم است با مفهوم پلاسما آشنا شویم. یکی از حالت‌های ماده، پلاسما است که نوعی از ماده می‌باشد و جزو سه حالت گاز، جامد و مایع نیست اما ساختار آن به گاز بیشتر شباهت دارد.
در برش پلاسما این نوع برش به وسیله دستگاهی صورت می‌گیرد که با آن می‌توان ابزارآلات بسیار محکم و ضخیم را برش داد. این برش با قدرت برق و نیروی پلاسما( توسط گاز نجیب) انجام می‌شود و تا حدی حرارت تولید می‌شود که این حرارت و گرما باعث می‌شود سطح برش داده شده یا همان ماده ذوب شود، ولی هوایی که هم‌ زمان با برش دادن این دستگاه به وجود می‌آید موجب می‌شود موادی که ذوب شده از مسیر برش کنار بروند تا ادامه فرآیند برش آسان‌تر بشود و هیچ خلل و اشتباهی در کار به وجود نیاید.

برش لیزر

در روش برش لیزر، اشعه از بخش مشخصی از دستگاه لیزر بر روی قطعه‌ای که قرار است برش داده شود، ساطع خواهد شد و این اشعه باعث بالا رفتن دمای وسیله‌ی مورد نظر تا نقطه ذوب می‌شود که در همان زمان گازی با فشار بسیار بالا در راستای اشعه دمیده خواهد شد و موجب برش خوردن قطعه از محل مورد نظر می‌شود.

تفاوت برش پلاسما و لیزر چیست؟

تفاوت برش پلاسما و لیزر چیست؟

پس از بررسی کلی مفهوم و معنای این دو نوع برش، در این قسمت تفاوت برش پلاسما و لیزر را توضیح خواهیم داد:

· انواع برش

برش لیزر قادر است قطعات تو در تو و بسیار پیچیده‌ای را برش دهد و نیازی نیست که اپراتور، برای انجام برش‌های مختلف و گوناگون هیچ یک از ابزار این دستگاه را تغییر دهد.
البته دستگاه برش پلاسما نیز دقت بسیاری دارد اما به این اندازه و پیچیدگی دستگاه برش لیزر نمی‌باشد.

·میزان دقت داشتن و دقیق بودن

در بررسی تفاوت برش پلاسما و لیزر نباید میزان دقیق بودن و ظرافت را فراموش کرد. از مقایسه برش لیزر و پلاسما به این نتیجه رسیدیم که روش لیزر، برش‌هایی خیلی ظریف‌تر و دقیق‌تر از پلاسما را انجام می‌دهد؛ اما در روش پلاسما اکثر اوقات، لبه‌هایی که برش داده می‌شوند دارای حالت زیگزاگی نامرتب می‌شوند.
دستگاه برش لیزر با سرعت فوق العاده بالا و عالی، می‌تواند طرح‌های پیچیده و سخت را با ظرافت و دقت بسیار بالا برش دهد و برای این دستگاه پیچیدگی طرح اهمیتی ندارد. برش پلاسما نیز دقت زیادی دارد اما قادر به اجرای طرح‌های پیچیده مانند دستگاه برش لیزر را ندارد. در برش پلاسما معمولا لبه‌هایی که برش داده می‌شوند دارای پلیسه‌‌ها و حالت زیگزاگی نامنظم و نامرتب هستند.

مطلب پیشنهادی : مزایای برش لیزری برای ساخت قطعات فلزی چیست ؟

·سرعت و زمان برش

در بررسی تفاوت‌های برش پلاسما و لیزر نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره شود، میزان زمان برش انواع فلزات می‌باشد. در فرآیند برش، سرعت کار لیزر نسبت به روش پلاسما بالاتر است.

· برش انواع سطوح و متریال مختلف

به وسیله برش لیزر می‌توان قطعات فلزی و غیر فلزی را برش داد، اما در برش پلاسما می‌توان وسایلی که جنس خاصی دارند را برش داد که با لیزر غیرممکن می‌باشد مانند: فولادهای محکمی که ضخامت بالا دارند، انواع فلزهایی با خاصیت رسانای الکتریکی و …؛ همچنین دستگاه لیزر هنگام برش دادن سطوح محکم یا براق، خیلی سخت عمل می‌کند و بهتر است که با دستگاه لیزر این سطوح را برش ندهید زیرا لیزر برای چنین سطوحی توانمندی و کارایی مناسب و خوبی ندارد. اما می‌توانید برای برش دادن این سطوح از دستگاه کارآمد و پر قدرت پلاسما استفاده کنید.

· میزان ضخامت

برش دادن انواع سطوح با دستگاه لیزر ممکن است، ولی این دستگاه می‌تواند تا حد معین و مشخصی از ضخامت را برش دهد یعنی ضخامتی نزدیک به ۶ میلیمتر و عددهایی بالاتر از آن را هم می‌تواند برش دهد ولی با زمان طولانی تر و زحمت خیلی زیاد؛ اما دستگاه پلاسما می‌تواند ضخامت‌هایی که بسیار بالا هستند را با دقت خیلی زیادی برش دهد.

·هزینه

عامل مهم دیگری که در تفاوت‌های برش پلاسما و لیزر وجود دارد، تحلیل و تجزیه‌ی میزان هزینه این دو روش برش است، با توجه به اینکه برش لیزر در کار، ظرافت زیاد و سرعت بالایی را ایجاد می‌کند هزینه بیشتری نسبت به بقیه روش‌ها دارد.

·میزان مصرف انرژی

تفاوت دیگر بین برش پلاسما و لیزر، میزان مصرف انرژی است، که مقدار انرژی مصرفی برش لیزر در مقایسه با روش برش پلاسما خیلی بالا و بیشتر می‌باشد.

Plasma-Vs-Laser-Cutting

سخن پایانی

شناختن تفاوت‌ برش پلاسما و لیزر از مهم‌ترین مسائلی است که همه‌ی فعالان در صنایع فلزی باید با آن‌ شوند. اگر شما به دنبال روش برشی بدون دردسر و دقیق هستید، بهترین گزینه برش لیزر برای شما است. در شرایطی که فلز مورد نظر دارای ضخامت بالا است، پس باید به سمت برش پلاسما یا واترجت بروید تا بتوانید این فلز مورد نظر را به شکل مناسبی برش دهید.

 

سوالات متداول

  1. آیا هزینه برش پلاسما بیشتر است یا برش لیزر؟

به علت ظرافت بسیار بالا و سرعت زیاد در فرآیند برش لیزر، هزینه برش لیزر بیشتر است.

  1. تفاوت برش پلاسما و لیزر در چه می‌باشد؟

سرعت، میزان دقت، نوع ماده قابل برش، میزان مصرف انرژی، میزان ضخامت، هزینه روش برش، تنوع برش