در صنایع مختلفی مانند نفت و گاز، پتروشیمی، تاسیسات و ساختمانی از لوله و پروفیل به عنوان عناصر اساسی و اصلی استفاده می‌شوند. به همین علت روش‌ های مورد استفاده در برش و تشکیل این عناصر، اهمیت خاصی دارند. در فرآیند ساخت انواع پروژه‌ها مانند صنعتی و ساختمانی، برش لوله و پروفیل عملیاتی ویژه و مهم به حساب می‌آیند. به دلیل اینکه در این صنعت‌ها سرعت، کیفیت و دقت اجزای تشکیل دهنده نقش مهمی در موفقیت کار دارند، بنابراین ارائه دادن روش‌های موثر و کاربردی برای برش دادن لوله و پروفیل امری مهم و بسیار ضروری می‌باشد.
با استفاده از تکنولوژی برش لیزری برای لوله و پروفیل، محدودیت‌های قدیمی مانند نیاز به قالب سازی، برطرف شده می‌باشد. بدین ترتیب برش لیزری لوله و پروفیل یک روش تاثیر گذار و پیشرفته است که در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.
در این مقاله قصد داریم توضیحات لازم درمورد برش لیزر لوله و پروفیل و انواع برش لیزر لوله را برای شما ارائه دهیم.

معرفی برش لیزر لوله

معرفی برش لیزر لوله

یکی از پر کاربردترین تجهیزات صنعتی و ساختمانی، لوله‌ها می‌باشند که در زمان گذشته برای برش لوله‌ها از هواگاز یا اره استفاده می‌کردند. ولی امروزه با شناختن کاربرد دستگاه برش لیزر، دیگر به استفاده کردن از ابزارهای دستی و مکانیکی نیازی نمی‌باشد. برش لیزر لوله را می‌توانید در زمان کم و با حفظ کیفیت انجام دهید. استفاده از روش برش لوله با لیزر، می‌توانید بر روی اشکال حجمی، سوراخ، طرح‌های ویژه و برش را پیاده سازی کنید.

 

معرفی برش لیزر پروفیل

پروفیل ها سازه‌هایی به شکل مستطیل می‌باشند که در دو نوع ساختمانی و صنعتی ساخته می‌شوند. استفاده کردن از دستگاه‌های مخصوص برش لیزری، یکی از جدیدترین روش‌ برای برش دادن پروفیل و ایجاد طرح بر روی آن هست. به شکل کلی می‌توان گفت که پروفیل‌ها قطعه‌هایی باز یا بسته می‌باشند که با توجه به نوع خدمات برش لیزر و کاربرد، در مدل‌های گوناگونی تولید می‌شوند.
در برش دادن پروفیل با استفاده از سری مخصوص دستگاه، قطعه را ثابت نگه می‌دارند تا دستگاه به آسانی بتواند در صورت نیاز قطعه را در حین برش بچرخاند. البته لازم است این را بدانید که در زمان برش همراه با چرخش پروفیل، هد برش لیزری نیز حرکت می‌کند.

انواع برش لیزر لوله و پروفیل

انواع برش لیزر لوله و پروفیل

قدرت و توانایی حرکت سری (هِد) دستگاه و شیوه‌ی قرار گیری آن در زوایای مختلف، نوع برش لیزر لوله و پروفیل را تعیین می‌کند. به صورت کلی دستگاه‌های لیزری در دو نوع دو بُعدی و سه بُعدی می‌توانند عملیات برش را بر روی این قطعات فلزی اجرا کنند.

  • برش لیزری دو بُعدی: در این روش سری (هد) دستگاه برش لیزر در حالت عمودی بر روی قطعه مورد نظر قرار می‌گیرد و پروفیل یا لوله در محفظه‌ای قرار می‌گیرد که می‌تواند آن را بچرخاند.
  • برش لیزری سه بُعدی: در این روش زاویه برش تغییر داده می‌شود و هد دستگاه در زوایای مشخص شده نسبت به سطح قطعه قرار خواهد گرفت.

 

نکات مهم برش لیزری لوله و پروفیل

تنظیمات انواع دستگاه برش لیزری باید با توجه به ضخامت قطعه و جنس آن انجام شود. این تنظیمات شامل گاز برش، توان دستگاه و پارامترهای مخصوص به برش لوله و پروفیل است. در ادامه این بخش نکات مهم برای برش لیزر لوله و پروفیل را توضیح داده ایم که این نکات عبارتند از:

  • برای جلوگیری از داشتن سطحی صاف و اکسید شدن، پارامترهای توان لیزر، نوع و فشار گاز و سرعت آن را به دقت تنظیم کنید.
  • در هنگام برش لیزری لوله و پروفیل، باید و حتما کرف دستگاه (کمترین عرض قابل شمارش) را در نظر داشته باشید. به صورت کلی هر اندازه کرف کمتر باشد، امکان و توانایی برش‌های پیچیده و سخت بیشتر خواهد شد.
  • برای افزایش یافتن کیفیت برش لیزری پروفیل و لوله، باید فاکتورهایی مثل بارهای گشتاور، تغییرات استحکام سطح و تغییرات ضخامت دیواره را کنترل کنید.

سخن پایانی

یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های برش فلزات، برش لیزر پروفیل و لوله است که سرعت و کیفیت بالایی نسبت به سایر روش‌های برش دارد. در این نوع برش و به وسیله انواع برش لیزر لوله می‌توان انواع طرح‌ها را بر روی پروفیل و لوله پیاده سازی کرد.

سوالات متداول

  1. آیا ایجاد طرح و فرم دادن در انواع پروفیل و لوله امکان پذیر است؟

با استفاده از دستگاه برش لیزر لوله و پروفیل، برش و طراحی نقش های گوناگون در انواع لوله و پروفیل ممکن می‌باشد.

  1. خدمات برش لیزر پروفیل و لوله چه کاربردهایی دارند؟

خدمات برش لیزر لوله و پروفیل در صنایع بسیاری مثل پل سازی، پتروشیمی، خودروسازی، مواد غذایی، ساختمان سازی، نیروگاه ها و زیورآلات استفاده می‌شوند. همچنین در ساخت فضاهای ورزشی، مراکز خرید، ایستگاه های حمل و نقل عمومی، طراحی مبل نیز کاربرد دارند.

  1. چه نوع موادی را با لیزر می‌توان برش داد؟

با استفاده از دستگاه برش لیزری می‌توان انواع مختلفی از مواد فلزی مانند آلومینیوم، آهن، استیل، مس، برنج و … را برش داد. این فناوری به علت قابلیت تنظیم شدت و قدرت لیزر برای مواد مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد.

 

  1. مزایای برش لیزری پروفیل و لوله چیست؟

 برش لیزری لوله و پروفیل دارای مزایای بسیاری است که از جمله آن‌ها، کیفیت بالا برش ، سرعت برش، دقت بالا، کاهش یافتن ضایعات مواد، انعطاف‌پذیری در طراحی و امکان برش طرح‌های پیچیده می‌باشند.