برش با استفاده از لیزر نوعی از تکنولوژی های پیشرفته است که در برش دادن و تولید بسیاری از قطعات فلزی از آن استفاده می شود. برش فلزات به روش های مختلفی انجام می شود اما استفاده از فناوری و فرآیند برش لیزر یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین روش ها برای برش دادن فلزات به شمار می رود. علت های مختلفی از جمله محصول باکیفیت، دقت و راحتی در انجام کار و … باعث محبوبیت روش برش لیزر برای قطعات فلزی شده است. این روش در مقایسه با دیگر روش های برش از مزایای زیادی برخوردار می باشد. استفاده از فناوری برش لیزری بر روی هر ماده ای به غیر از فلزاتی که دارای بازتابندگی بسیاری هستند، امکان پذیر است. برای ساخت و تولید قطعات فلزی بزرگ و پیچیده نیز می توان از این تکنولوژی استفاده کرد. در ادامه این مطلب مزایای برش لیزری برای ساخت قطعات فلزی را بررسی خواهیم کرد.

مزایای برش لیزری

اگر شما به کارهای صنعتی علاقه مند باشید یا در این زمینه از اطلاعاتی برخوردار باشید، به خوبی می دانید که از روش برش لیزری در صنایع گوناگونی استفاده می شود. از جمله این صنعت ها صنایع خودروسازی می باشد. ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که به چه علت هایی روش برش لیزری در صنعت محبوب و پر طرفدار است؟ و بطور کلی این روش چه مزایایی دارد؟ در ادامه مزایای برش لیزری برای ساخت قطعات فلزی را توضیح خواهیم داد.

سرعت، مزیت برجسته در برش لیزری

سرعت، مزیت برجسته در برش لیزری

یکی از برجسته ترین و مهم ترین مزیت های برش لیزری، سرعت آن می باشد. دستگاه برش لیزری این قابلیت را دارد تا دستورات صادر شده از سمت کامپیوتر عددی با سرعت بین ۵۰ تا ۱۸۰ سانتی متر را انجام دهد. سرعت در انجام کار به شرایطی مانند پیچیدگی اشکال در قطعات و تحمل ماده، بستگی دارد. از مواردی که در سرعت انجام کار نیز می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد، استفاده کردن از چند لیزر به صورت همزمان است.

دقت بالا

از مزیت های دیگر در تکنولوژی برش لیزر، برخوردار بودن از دقت بالا در آن می باشد. امروزه با استفاده از دستگاه برش لیزری می توان پیچیده ترین و سخت ترین الگوها و شکل ها را بر روی فلزها اعمال کرد. از نکته های مهمی که باید به آن توجه کرد این است که ارتباط بین سرعت و دقت در دستگاه برش لیزر به صورت معکوس است، یعنی هر چقدر که برش یک قطعه دقت بیشتری را بخواهد، عملیات برش با سرعت کمتر و پایین تری انجام می شود و حرکت لیزر کٌندتر خواهد شد. در فرآیند برش لیزری همه منحنی ها و لبه های برش صاف هستند. از دیگر نکته هایی که باید درمورد برش لیزری بدانید این می باشد که در انتهای کار امکان دارد بعضی از بقایای فلزی ذوب شده و فرورفتگی ها در محل برش باقی بمانند.

قیمت و هزینه

قیمت و هزینه

از جمله پارامترهای مهم و اساسی در هزینه برش لیزری با استفاده از دستگاه CNC، کارکرد ، ماشین آلات و نیروی کار هستند. با توجه به اینکه برش دادن فلزات با استفاده از روش برش لیزری به شکل خودکار صورت می گیرد، بنابراین از هزینه های کارگری کمتر و پایینی در مقایسه با ماشین آلات و روش های سنتی برخوردار است. از دلایل دیگری که موجب شده استفاده از روش برش لیزری هزینه کمتری داشته باشد این است که، عمر مفید و ماندگاری دستگاه برش لیزری طولانی است و به آسانی و زودی فرسوده نخواهد شد. شاید با خود فکر کنید که دستگاه برش لیزری، ارزان و کم هزینه ترین دستگاه موجود برای برش فلزات نیست اما به این نکته باید توجه کرد که در بیشتر پروژه های صنعتی، استفاده کردن از دستگاه برش لیزری یک روش کم هزینه و به صرفه به حساب می آید.

انرژی مصرفی

از مزایای مهم دیگر درمورد دستگاه برش لیزری، مصرف کردن انرژی کم این دستگاه ها است. دستگاه برش لیزری که شامل اجزای متحرک نیست، بنابراین برای فرآیند برش به انرژی زیادی احتیاج ندارد. بررسی ها نشان می دهد که برای برش دادن فلزها با روش لیزری به انرژی بیشتر از ۱۰ کیلووات احتیاجی نیست.

ضایعات

دستگاه CNC برای برش دادن فلزات از ورقه های فلز استفاده می کند و قابلیت این را دارد تا از بیشترین مقدار موجود ورقه فلزی برای برش دادن فلزها استفاده کند، بنابراین از مزایای مهم دیگر استفاده از روش برش لیزری برای تولید قطعات فلزی این می باشد که در این روش، ضایعات تولید شده حجم بسیار پایینی دارند. الگوهای برش هر اندازه که به شکل صحیح قرار داده شوند، عملکرد دستگاه برش در به کارگیری از ورق فلزی به بهترین شکل ممکن می رسد، بنابراین موجب انجام کار با بیشترین سرعت می شود.

تطبیق پذیری

همه ی مزایایی که گفته شد باعث شده تا دستگاه برش لیزری به گزینه خیلی مناسب برای انجام دادن پروژه هایی که مربوط به برش دادن قطعات فلزی هستند، محسوب شود. سرعت بالا، هزینه کم، کامپیوتری بودن فرآیند ساخت و دقت مناسب و خوب باعث شده تا از این دستگاه بتوان در هر پروژه ای استفاده شود. قابلیتی که دستگاه برش از آن برخوردار می باشد این است که، می تواند در حین انجام برش، حفره ها، زبانه ها و … را ایجاد کند.

سخن پایانی

سخن پایانی

در این مطلب مزایای برش لیزری و استفاده از آن برای تولید قطعات فلزی را بررسی کردیم. همان طور که توضیح دادیم و متوجه شدید، اشعه ی لیزری تایید شده موجب ذوب شدن قسمت های مشخص از فلز می شود که این عمل با سرعت و دقت مناسب و کافی انجام می شود، و در نهایت کار یک برش بسیار با کیفیت را ایجاد می کند. استفاده کردن از روش برش لیزری برای تولید فلزهایی که جزئیات زیادی دارند گزینه بسیار مناسبی است. مزایای برش لیزری که ذکر شدند موجب آن شده که این تکنولوژی و فناوری، در صنعت طرفداران بسیاری را داشته باشد.

سوالات متداول

  1. مهم ترین مزایای برش لیزری چه می باشند؟

هزینه و قیمت، سرعت، دقت بالا و زیاد، مصرف انرژی کم، ضایعات تولیدی کم و پایین، تطبیق پذیری

  1. بهترین گزینه برای ساخت فلزاتی که جزئیات بسیاری دارند، کدام روش است؟

استفاده از تکنولوژی روش برش لیزری بهترین گزینه برای تولید فلزات با جزئیات زیاد است.