درحالیکه برش لیزری و حکاکی لیزری دو فرآیند مجزا هستند، شباهت‌های بسیاری دارند، بنابراین با نصب یک دستگاه برش لیزری می‌توان حکاکی لیزری را نیز بر روی متریال‌ها انجام داد.

حکاکی لیزری

در این پست حکاکی لیزری را با جزئیات بیشتر تحت بررسی قرار خواهیم داد و بیشتر تمرکز ما نیز بر روی حکاکی بر روی فلز است.

چگونه می‌توان از یک دستگاه برش لیزری برای حکاکی استفاده کرد؟

دستگاه برش لیزر فایبر به کاربر اجازه می‌دهد تا کنترلی کامل بر روی شدت اشعه، خروجی حرارات و مدت زمان آن داشته باشد که یعنی کاربر می‌تواند با تغییر این پارامترها بر روی متریال‌های مختلف کار کند.

در حالیکه فرآیند برش لیزر فلزات و حکاکی لیزری مشابه هستند، اما تفاوت‌های مهمی نیز دارند. اول و مهم‌تر از همه اینکه برش لیزری شامل برش متریال می‌شود، چه بخواهیم متریال را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم و چه بخواهیم اشکال دیگری بسازیم. از سوی دیگر حکاکی لیزری در واقع حک کردن یک نشانه عمیق بر روی متریال است که معمولاً برای بارکد زنی بر روی محصولات استفاده می‌شود.

تفاوت میان هدایت واقعی فرآیند فیزیکی مربوط به لنزهای لیزر است. لنز لیزر در فرآیند حکاکی کوتاه‌تر است که باعث ایجاد برشی بهتر و دقیق‌تر می‌شود. به همین دلیل کیفیت حکاکی افزایش یافته است.

از سوی دیگر برش لیزری از لنز لیزر بلندتری استفاده می‌کند که برای ایجاد برش‌های عمیق‌تر در متریال‌ها و فلزات ضخیم‌تر کاربرد دارد. استفاده از برش لیزری و حکاکی لیزری با هم برای یک شیء یا محصول چیزی غیرمعمول نیست، برای مثال برش قطعات اتومبیل و حکاکی شماره سریال بر روی آن‌ها.

به همین دلیل در اختیار داشتن فرآیندی که بتوان از طریق آن بین این عملکردها جا به جا شد مفید خواهد بود. همه انواع مختلف برش لیزری قادر به انجام چنین کاری هستند.

چه فلزاتی را می‌توان برش داد و بر روی آن‌ها حکاکی کرد؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، کنترل کلی که در برش لیزری وجود دارد امکان کار کردن با متریال‌های مختلف و فلزات مختلف را در اختیار ما قرار می‌دهد. در زیر چند نوع از فلزاتی که می‌توان با برش لیزری فیبری بر روی آن‌ها حکاکی کرد معرفی شده‌اند :

  • آلومینیوم و آلیاژهای آن
  • برنج
  • مس
  • فودلاد کربنی
  • فولاد ضد زنگ
  • انواع دیگر فولاد مانند فولاد کرتن یا گالوانیزه

حکاکی و برش لیزر فولاد همیشه فرآیندی ساده بوده است  اما شبیه به فرآیند دیگر فلزات نیست. آلومینیوم یک فلز صیقلی است که این می‌تواند برای دیگر انواع برش‌های لیزری مانند برش لیزری گازی مشکل‌ساز باشد، اما برزش لیزری فیبری مشکلی با این موضوع ندارد.

برش لیزر برنج و مس نیز دارای مشکلاتی می‌باشد زیرا این دو نوع فلز رسانا می‌باشند. این یعنی آن‌ها حرارت را از اشعه لیزر می‌مکند و باعث می‌شوند تا بی اثر شود. برای حل این مشکل، می‌توانید به آسانی شدت اشعه لیزر خود را افزایش دهید، گرچه این نیز بدان معناست که نسبت به ضخامت برنج و مس محدود خواهید شد.

برخی از کاربردهای برش لیزری و حکاکی لیزری فلزات

انعطاف برش لیزری فیبری توانایی کار محدوده وسیعی از متریال‌ها بدین معناست که برای کاربردهای متعددی مفید است. برخی از این کاربردها بدین قرارند:

  • ساخت قطعات هنری زیبا
  • تغییر بال‌های هواپیما برای بهبود آیرودینامیک
  • کمک به تولید قطعات خودرو
  • برش و حکاکی بر روی قطعات و تراشه‌های نیمه‌رسانا
  • کمک به ساخت دستگاه‌های نجات پزشکی امن‌تر

فلز تقریباً در همه صنایع در سر تا سر دنیا استفاده می‌شود و برش لیزری فیبری با قابلیت انجام عملکردهای دیگری مانند حکاکی آن را یکی از بهترین فرآیندهای کار با فلز کرده است.

از لیزر برای چه کارهای دیگری می‌توان استفاده کرد؟

از برش لیزری می‌توان برای حکاکی بر روی متریال‌های دیگر نیز استفاده کرد، مثلاً مفرغ، چوب و پلاستیک (گرچه که از برش لیزری فیبری برای حکاکی بر روی چوب و پلاستیک استفاده نمی‌شود). علاوه بر این می‌توان از آن برای دیگر فرآیندهای لیزری مانند حفاری لیزری یا نشانه‌گذاری لیزری (لیزر مارکینگ) استفاده نمود.

این درجه بالا از تطبیق‌پذیری هزینه‌ها را به طور چشمگیری برای صنایع پایین آورده، فرآیند تولید را سرعت بخشیده و اتلاف متریال و زمان را کاهش داده است. این مزایا تقریباً برای هر صنعتی در جهان کاربرد دارد و به همین دلیل است که می‌بینیم لیزرها بخش عمده‌ای از صنایعی مانند نیمه‌رساناها، الکترونیک، هوافضا و خودروسازی شده‌اند.