برش لیزری از یک اشعه بسیار قدرتمند برای برش متریال استفاده می‌کند که پارامترهای لازم برای این برش توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند. همانطور که لیزر اشعه خود را بر روی متریال مورد نظر حرکت می‌دهد، هر چیزی که در مسیرش باشد را بخار کرده، سوزانده یا ذوب می‌کند. یکی از مزایای تکنولوژی برش لیزری این است که محصول برش خورده به ندرت نیاز به پرداخت نهایی دارد زیرا این فرآیند یک سطح پرداخت شده با کیفیت را به شما تحویل می‌دهد.

تکنولوژی برش لیزری دو قالب دارد:
سیستم‌های gantry (گانتری) و galvanometer (گالوانومتری). سیستم‌های گانتری لیزر را در موقعیت عمود بر روی متریال مورد نظر قرار می‌دهند و ماشین به صورت فیزیکی اشعه را بر روی سطح آن هدایت می‌کند. از آنجایی که گانتری سیستمی کند است، تولید کنندگان معمولاً برای تولید نمونه‌های اولیه از آن استفاده می‌کنند. در مقابل سیستم‌های گالوانومتری از زوایای بازتابی برای تغییر موقعیت اشعه لیزر استفاده می‌‌کنند و سرعت آن‌ها نیز ۱۰۰ پا در دقیقه (۳۰.۴۸ متر در دقیقه) است. سازندگان معمولاً از سیستم‌های گالوانومتری برای تولید نهایی خود استفاده می‌کنند. اگر دوست دارید با انواع لیزر آشنا بشید می توانید مطلب انواع لیزر ، شیت لیزر رو ببنید.

مکانیک پایه تکنولوژی برش لیزری

ماشین لیزری از تکنیک‌های انگیزشی و تقویتی برای تبدیل انرژی الکتریکی به اشعه‌ای با تراکم بالا استفاده می‌کند. انگیزش زمانی رخ می‌دهد که الکترون‌ها توسط یک منبع خارجی مانند لامپ فلشی یا قوس الکتریکی برانگیخته می‌شوند. تقویت از طریق رزوناتور اُپتیکال در حفره‌ای که میان دو آینه قرار گرفته رخ می‌دهد. یک آینه بازتابنده است درحالیکه آینه دیگر تقریباً انتقال دهنده است و این اجازه می‌دهد تا انرژی اشعه به محیط لیزری باز گردد جایی که انتشار بیشتری را برمی‌انگیزد. اگر یک فوتون با رزوناتور هم‌تراز نباشد آینه‌ها آن را دوباره هدایت نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که فقط فوتون‌های دارای جهت درست تقویت شده و اشعه‌ای منسجم را ایجاد کنند.

موارد استفاده از برش لیزر

به طور کلی در صنایع گوناگون برش دقیق و سریع بسیار اهمیت دارد و همانطور که می دانید در حال حاضر برش لیزر آهن ، برش لیزر استیل ، برش لیزر برنج ، برش لیزر ورق ، برش لیزر لوله و برش لیزر فایبر مورد توجه است که می تواند کمک زیادی به شما بکند.

خواص اشعه لیزر

تکنولوژی اشعه لیزر دارای تعدادی خواص کم و منحصر به فرد است. خواص اُپتیکال آن شامل انسجام، تک رنگی، انکسار (شکست) و پرتوافکنی است. انسجام شامل ارتباط میان مؤلفه‌های مغناطیسی و الکترونیکی موج الکترومگنتیک است. لیزر زمانی منسجم است که مؤلفه‌های مغناطیسی و الکترونیکی هم‌تراز باشند. تک رنگی با اندازه‌گیری عرض خط طیفی مشخص می‌شود. هرچه میزان تک‌رنگی بیشتر باشد محدوده فرکانس‌هایی که لیزر می‌تواند تولید کند کمتر است. انکسار (شکست) فرآیندی است که در آن اشعه در برخورد با سطوح لبه‌دار تیز دچار خمیدگی می‌شود. اشعه‌های لیزری دارای پراکندگی بسیار کمی هستند یعنی قدرت خود را در طول یک فاصله بسیار کم از دست می‌دهند. به میزان قدرتی که در هر واحد از مساحت زاویه فضایی منتشر می‌شود پرتوافکنی اشعه لیزری می‌گویند. نمی‌توان پرتوافکنی را از طریق دستکاری اُپتیکال افزایش داد زیرا تحت تاثیر حفره طراحی شده در لیزر است.

آیا آموزش ویژه‌ای برای کار با تکنولوژی برش لیزری نیاز است؟

یکی از مزایای تکنولوژی برش لیزر افزایش روز افزون منحنی یادگیری کار با آن است. می‌توان از طریق یک صفحه لمسی کامپیوتری بیشتر این فرآیند را مدیریت کرد که این باعث می‌شود تا بخشی از کار اپراتورهای دستگاه کم شود.

چه چیزهایی برای نصب دستگاه برش لیزری لازم است؟

فرآیند نصب دستگاه نسبتاً ساده و کارآمد است. تجهیزات پیشرفته‌تر جدید قادر هستند تا هرگونه فرمت طراحی وارد شده به دستگاه (drawing exchange format  – DXF ) یا فایل‌های dwg. (drawing) را برای دستیابی به نتایج مورد نظر به صورت خودکار تصحیح کنند. حتی سیستم‌های برش لیزری جدیدتر می‌توانند یک کار را شبیه‌سازی کرده و به اپراتور اعلام کنند تا تکمیل فرآیند چه مدت زمانی به طول می‌انجامد، سپس پیکربندی مورد نظر را ذخیره کرده تا بعداً در هر زمانی قابل بازیابی باشد.